| dc.contributor.advisor |
Thorwarth, Daniela (Prof. Dr.) |
|
| dc.contributor.author |
Frick, Stephan Franz Erich |
|
| dc.date.accessioned |
2026-04-28T09:28:25Z |
|
| dc.date.available |
2026-04-28T09:28:25Z |
|
| dc.date.issued |
2026-04-28 |
|
| dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10900/178639 |
|
| dc.identifier.uri |
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:21-dspace-1786397 |
de_DE |
| dc.identifier.uri |
http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bsz:21-dspace-1786397 |
de_DE |
| dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.15496/publikation-119963 |
|
| dc.description.abstract |
An MR-Linac combines magnetic resonance (MR) imaging and a linear accelerator
(linac) for the treatment of cancer. This enables image-guided radiotherapy with high
soft-tissue contrast, which can improve patient prognosis. To calculate irradiation plans
for the precise irradiation of patients, an accurate linac model must be available, which
is created using data of the individual linac measured with detectors. However, small
radiation fields and the magnetic field, which cannot be switched off in clinical routine,
can influence the detector's signal. This must be accounted by the output correction
factor k_B,Q,Clin. With correctly determined k_B,Q,Clin, smaller radiation fields can be
used for treatment of patients in the future.
Since no protocol for small field dosimetry in magnetic fields exists to date, this thesis
extended the established international and German dosimetry protocols for a situation
in a magnetic field, thereby enabling small field measurements in magnetic fields to be
traceable to primary standards for the absorbed dose to water (e.g. water calorimetry).
Furthermore, k_B,Q,Clin was determined for suitable detectors with measurements at
an experimental setup – consisting of a mobile electromagnet placed in front of a
clinical linear accelerator – as well as Monte Carlo simulations.
In the first step of this thesis, the dosimetry protocols were expanded. The influence of
the small field and the magnetic field can be combined into a single factor (k_B,Q,Clin).
Alternatively, the magnetic field’s influence can be isolated (k_B,Q,Ratio), which allows the use of output correction factors without a magnetic field, k_Q,Clin, from established
dosimetry protocol to determine k_B,Q,Clin. The latter method, newly developed in this
work, may be preferable to cope with the large uncertainty and substantial variability
in published k_Q,Clin and k_B,QmClin, since k_B,Q,Ratio is more comparable between
literature values.
In the second step, the general behaviour of the correction factors was examined. For
suitable small-field detectors (in all detector orientations), k_B,Q,Clin equals one for field sizes >3 × 3 cm2 for all perpendicular MR-linac systems. For these field sizes, the
established correction factor for the influence of the magnetic field at reference field size (usually 10 × 10 cm2), k_B,Q,msr, can be used including its determined uncertainty
arising from intra-type variation (e.g. for cross-calibrations). For smaller field sizes –
approximately when loss of lateral charged particle equilibrium occurs – the detectors’
k_B,Q,Clin is dependent on photon energy, magnetic flux density, detector orientation
and detector position.
In the third step, the influence of the detector position on the correction factors was
determined. For solid-state detectors, k_B,Q,Clin is the same at the central axis (CAX)
and at the lateral maximum of the beam profile (MAX), whereas for ionization
chambers, k_B,Q,Clin is lower at MAX. Contrary to a situation with no magnetic field, it
is therefore necessary to define a position for k_B,Q,Clin when using ionization
chambers. Furthermore, for dose distribution measurements no effective point of
measurement (EPOM) shift is needed for solid-state detectors, whereas for ionization
chambers, a lateral and longitudinal EPOM shift must be considered.
In a fourth step, the intra-type variation of k_B,Q,msr (max. ~0.5%), k_Q,Clin, k_B,Q,Clin and k_B,Q,Ratio (max. ~1%) was determined. This variation must be considered for the
uncertainty of tabulated factors in dosimetry protocols. The exact origin of the variation
is further unclear.
The comparison with a clinical MR-linac showed that the results determined in this
work are representative for a 1.5 T MR-linac. Therefore, the factors k_B,Q,Clin and
k_B,Q,Ratio determined in this work can be used alongside with literature data to
commission the treatment planning system (TPS) of MR-linacs for small fields. These
results, together with summarizing fits, are listed in the Appendix 9.7 and enable the
future use of smaller and more complex radiation fields at MR-linacs. Since the
magnetic field can influence the correction factor without a magnetic field (k_Q,Clin) for
field sizes below 2.5 × 2.5 cm2, current TPS commissioning data of MR-linacs may be
incorrect and should be corrected promptly. |
en |
| dc.description.abstract |
Ein MR-Linac kombiniert Magnetresonanztomographie (MRT) und einen
Linearbeschleuniger (Linac) für die Behandlung von Krebs. Dies ermöglicht eine
bildgeführte Strahlentherapie mit hohem Weichteilgewebekontrast, wodurch sich die
Patientenprognose verbessern kann. Zur Berechnung akkurater Bestrahlungspläne für
präzise Bestrahlungen von Patienten muss ein genaues Linac-Modell zur Verfügung
stehen. Dieses wird anhand von mit Detektoren gemessenen Daten des individuellen
Linacs erstellt. Das kleine Strahlungsfeld und das in der klinischen Routine nicht
ausschaltbare Magnetfeld können jedoch das Detektorsignal beeinflussen, was durch
den Korrektionsfaktor k_B,Q,Clin berücksichtigt werden muss. Mit korrekt bestimmten
k_B,Q,Clin können zukünftig kleinere Strahlenfelder für die Behandlung von Patienten
genutzt werden.
Da bisher kein Protokoll für die Kleinfelddosimetrie in Magnetfeldern existiert, wurden
in dieser Thesis die etablierten internationalen und deutschen Dosimetrieprotokolle für
eine Situation im Magnetfeld erweitert, sodass Kleinfeldmessungen in Magnetfeldern
auf Primärnormale für die Wasser-Energiedosis (z.B. Wasserkalorimetrie) rückführbar
sind. Des Weiteren wurde k_B,Q,Clin für geeignete Detektoren mit Messungen an
einem experimentellen Aufbau – bestehend aus einem mobilen Elektromagneten vor
einem klinischen Linearbeschleuniger – sowie Monte-Carlo-Simulationen ermittelt.
Im ersten Schritt der Thesis wurden die Dosimetrieprotokolle erweitert. Der Einfluss
von kleinem Strahlfeld und Magnetfeld kann in einem Faktor kombiniert werden
(k_B,Q,Clin). Alternativ kann der Einfluss des Magnetfeldes isoliert werden (k_B,Q,Ratio), womit der Kleinfeld-Korrektionsfaktor ohne Magnetfeld, k_Q,Clin, von etablierten Dosimetrieprotokollen genutzt werden kann, um k_B,Q,Clin zu bestimmen. Die letztere,
in dieser Arbeit neu entwickelte Methode könnte aufgrund der großen Unsicherheit und
der starken Streuung publizierter k_Q,Clin- und k_B,Q,Clin -Werten vorzuziehen sein, da
k_B,Q,Ratio zwischen den Literaturwerten vergleichbarer ist.
Im zweiten Schritt wurde das allgemeine Verhalten der Korrektionsfaktoren untersucht.
Für geeignete Kleinfeld-Detektoren (in allen Detektororientierungen) ist k_B,Q,Clin bis zu einer Feldgröße von etwa 3 × 3 cm2 für alle senkrechten MR-Linac-Systeme gleich
eins. Für diese Feldgrößen kann der etablierte Magnetfeldkorrektionsfaktor bei
Referenzfeldgröße (i.d.R. 10 × 10 cm2), k_B,Q,msr, einschließlich der Unsicherheit
aufgrund von Exemplarstreuung, verwendet werden (z.B. für Kreuzkalibrierungen). Für
kleinere Feldgrößen – in etwa wenn der Verlust des lateralen Gleichgewichts der
geladenen Teilchen auftritt – hängt k_B,Q,Clin von Photonenenergie, magnetischer
Flussdichte, Detektororientierung und Detektorposition ab.
Im dritten Schritt wurde der Einfluss der Detektorposition auf die Korrektionsfaktoren
bestimmt. Bei Festkörperdetektoren ist k_B,Q,Clin auf der Zentralachse (CAX) und im
Maximum des lateralen Strahlprofils (MAX) gleich, bei Ionisationskammern ist
k_B,Q,Clin bei MAX geringer. Im Gegensatz zu keinem Magnetfeld muss daher für
Ionisationskammern eine Position für k_B,Q,Clin definiert werden. Des Weiteren ist für
Dosisverteilungsmessungen bei Festkörperdetektoren keine Verschiebung des
effektiven Messpunktes (EPOM) erforderlich, während bei Ionisationskammern eine
laterale und longitudinale EPOM-Verschiebung berücksichtigt werden muss.
In einem vierten Schritt wurde die Exemplarstreuung von k_B,Q,msr (max. ~0.5%), k_Q,Clin , k_B,Q,Clin und k_B,Q,Ratio (max. ~1%) bestimmt. Diese muss bei der Unsicherheit
von tabellierten Faktoren in Dosimetrieprotokollen berücksichtigt werden. Der genaue
Ursprung der Exemplarstreuung ist weiterhin unklar.
Der Vergleich mit einem klinischen MR-Linac zeigte, dass die in dieser Arbeit
ermittelten Ergebnisse für einen 1,5 T-MR-Linac repräsentativ sind. Daher können die
in dieser Arbeit bestimmten k_B,Q,Clin und k_B,Q,Ratio zusammen mit Literaturwerten für
die Inbetriebnahme des Bestrahlungsplanungssystems (TPS) von MR-Linacs für
kleine Felder verwendet werden. Diese Ergebnisse mit zusammenfassenden Fits
werden im Appendix 9.7 vorgestellt und ermöglichen zukünftig die Nutzung kleinere
und komplexere Strahlungsfelder an MR-Linacs. Da das Magnetfeld den
Korrekturfaktor ohne Magnetfeld (k_Q,Clin) für Feldgrößen unter 2,5 × 2,5 cm2
beeinflussen kann, könnten derzeitige TPS von MR-Linacs möglicherweise falsche
Inbetriebnahmedaten verwendet haben, welche umgehend korrigiert werden sollten. |
de_DE |
| dc.language.iso |
en |
de_DE |
| dc.publisher |
Universität Tübingen |
de_DE |
| dc.rights |
cc_by |
de_DE |
| dc.rights |
ubt-podok |
de_DE |
| dc.rights.uri |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.de |
de_DE |
| dc.rights.uri |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en |
en |
| dc.rights.uri |
http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=de |
de_DE |
| dc.rights.uri |
http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=en |
en |
| dc.subject.classification |
Dosimetrie , Strahlentherapie , Kernspintomografie , Deutsches Institut für Normung , Monte-Carlo-Simulation , Magnetfeld , Linearbeschleuniger , Simulation , Experiment , Ionisierende Strahlung , Ionisationskammer , Festkörperdetektor , Alanin , Physikalisch-Technische Bundesanstalt |
de_DE |
| dc.subject.ddc |
530 |
de_DE |
| dc.subject.other |
Kleinfelddosimetrie |
de_DE |
| dc.subject.other |
MR-Linac |
de_DE |
| dc.subject.other |
Output Correction Factor |
en |
| dc.subject.other |
Dosimetrie in Magnetfeldern |
de_DE |
| dc.subject.other |
MRgRT |
de_DE |
| dc.subject.other |
Output Factor |
en |
| dc.subject.other |
MR-Linac |
en |
| dc.subject.other |
Kleinfeldkorrektionsfaktoren |
de_DE |
| dc.subject.other |
High-Energy Photons |
en |
| dc.subject.other |
Exemplarstreuung |
de_DE |
| dc.subject.other |
hochenergetische Photonen |
de_DE |
| dc.subject.other |
Ionisation Chamber |
en |
| dc.subject.other |
TRS-483 |
de_DE |
| dc.subject.other |
Solid-State Detector |
en |
| dc.subject.other |
Alanine |
en |
| dc.subject.other |
DIN 6809-8 |
de_DE |
| dc.subject.other |
Monte Carlo Simulation |
en |
| dc.subject.other |
EMPIR MRgRT-DOS |
de_DE |
| dc.subject.other |
Kleinfelddosimetrie in Magnetfeldern |
de_DE |
| dc.subject.other |
TRS-483 |
en |
| dc.subject.other |
DIN 6809-8 |
en |
| dc.subject.other |
Dosimetry in Magnetic Fields |
en |
| dc.subject.other |
Small Field Dosimetry |
en |
| dc.subject.other |
Intra-Type Variation |
en |
| dc.subject.other |
PTB |
en |
| dc.subject.other |
EMPIR MRgRT-DOS |
en |
| dc.subject.other |
Small Field Dosimetry In Magnetic Fields |
en |
| dc.title |
Dosimetry of Small High-Energy Photon Beams for Magnetic Resonance-Guided Radiotherapy |
en |
| dc.type |
PhDThesis |
de_DE |
| dcterms.dateAccepted |
2026-03-27 |
|
| utue.publikation.fachbereich |
Medizin |
de_DE |
| utue.publikation.fakultaet |
4 Medizinische Fakultät |
de_DE |
| utue.publikation.noppn |
yes |
de_DE |