Illusion und Reflexion - Silhouettenfilm, Realfilm und Chris Markers Fotofilm "La Jetée"

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URI: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-61484
http://hdl.handle.net/10900/46960
Dokumentart: Article
Date: 2012
Source: reflex ; 5, 2012 ; 7
Language: German
Faculty: 5 Philosophische Fakultät
Department: Kunstgeschichte
DDC Classifikation: 700 - The arts; fine and decorative arts
Keywords: Silhouettenfilm , Reiniger, Lotte , Marker, Chris
Other Keywords: Realfilm , Fotofilm
Animation film , Live-action film , Photo-film
Other Contributors: Lange, Barbara (Hg.)
ISBN: 1868-7199
License: http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=de http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=en
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Inhaltszusammenfassung:

Der Aufsatz arbeitet das Verhältnis von Realfilm, Fotofilm und Animationsfilm heraus und thematisiert damit die spezifischen Eigenschaften und vor allem die unterschiedlichen medialen Reflexionspotenziale dieser Filmgattungen. Ein Schwerpunkt liegt dabei einerseits auf Lotte Reinigers Silhouettenfilmen, deren flächige Figuren und räumlich wirkende Hintergründe die zwei- und dreidimensionalen Eigenschaften des Filmbildes in ein Spannungsverhältnis zueinander setzen. Den zweiten Schwerpunkt bildet Chris Markers Fotofilm "La Jetée", der aus abgefilmten Fotografien zusammengesetzt ist. Anders als bei Reinigers Arbeiten führt dies zu einer geradezu unfilmischen Wirkung, die hier als besonders vielschichtige und Erkenntnis bringende Form der kinematografischen Grundlagenforschung gewürdigt wird, findet dadurch doch eine fundamentale Auseinandersetzung mit der Lebendigkeitsillusion des Mediums statt.

Abstract:

This essay brings to light the relationship between live-action films, photo-films, and animation films. It concentrates primarily on the specific qualities and especially on the different media-related potentials of reflection of these respective kinds of film. One focal point is on Lotte Reiniger’s silhouette films. Here, the flat figures on the one hand and the seemingly spherical backgrounds on the other put the two- and three-dimensional characteristics of the film picture into a relation of tension with each other. Chris Marker’s photo-film "La Jetée", which is made up of separate filmed photographs, marks a second center of attention. As opposed to Reiniger’s work, this technique generates a downright unfilmic effect. As such, it is acknowledged here as a particularly multi-layered and revealing form of basic cinematographic research, because it stimulates a fundamental debate on the medium’s illusion of liveliness.

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