"Die Abenteuer des Prinzen Achmed" (1926): Ein cineastisches Experiment

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URI: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-opus-61463
http://hdl.handle.net/10900/46958
Dokumentart: Article
Date: 2012
Source: reflex ; 5, 2012 ; 5
Language: German
Faculty: 5 Philosophische Fakultät
Department: Kunstgeschichte
DDC Classifikation: 700 - The arts; fine and decorative arts
Keywords: Animationsfilm , Reiniger, Lotte
Other Keywords:
Animation film , Fairy tale animation , Television movie
Other Contributors: Lange, Barbara (Hg.)
ISBN: 1868-7199
License: http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=de http://tobias-lib.uni-tuebingen.de/doku/lic_mit_pod.php?la=en
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Inhaltszusammenfassung:

Der Ruhm von Lotte Reiniger basiert wesentlich auf dem ca. 60minütigen Silhouettenfilm "Die Abenteuer des Prinzen Achmed", der allerdings an den Kinokassen wenig erfolgreich war. Der Aufsatz erklärt diesen Misserfolg damit, dass Reiniger mit der Form der Bilderzählung die Bedingungen des stummen Films überreizte und eigentlich nach Konditionen verlangte, die kurze Zeit später mit dem Tonfilm zur Verfügung gestellt wurden. Der erste Animationsfilm in Spielfilmlänge gliedert sich somit in diejenigen Experimente ein, die mit dem Bild Seherfahrungen schaffen, durch die technologische Entwicklungen vorstellbar werden.

Abstract:

Lotte Reiniger’s fame stems primarily from the silhouette-film "The Adventures of Prince Achmed" that runs app. 60 minutes, despite the fact that it was hardly a box-office success. The essay aims to explicate this commercial failure, starting from the assumption that Reiniger overstrained the prerequisites of silent films with the form of the animated story. In fact, this form required preconditions that would only be supplied shortly afterwards with the introduction of sound films. The first animation film at feature film-length thus aligns itself with those experiments that create visual experiences which, in turn, make technological progress fathomable.

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