
41“A desolate backwater of the education system”?

1	 With regard to the historical research sparked by this discussion, see Benad, Schmuhl and 
Stockhecke (eds), Endstation Freistatt; Kuhlmann, “So erzieht man keinen Menschen!”; 
Krögerand and Schrapper (eds), Fürsorgeerziehung der 1950er und 1960er Jahre; Damberg 
et al. (eds), Mutter Kirche − Vater Staat?, for a good introduction to the state of research, 
see esp. Kaminsky, ‘Schläge im Namen des Herrn’; Frölich, Quellen zur Geschichte der 
Heimerziehung in Westfalen; Henkelmann et al., Verspätete Modernisierung; Frings and 
Kaminsky, Gehorsam − Ordnung – Religion; Kraul et al., Zwischen Verwahrlosung und 
Förderung; Paul, Anpassung und Selbstbehauptung.

2	 There is no English translation of the book. Regarding this publication, see Henkelmann 
and Kaminsky, ‘Konfessionelle Wohlfahrtspflege und moderner Wohlfahrtsstaat’.

3	 Regarding the Round Table set up by the Bundestag, see <http://www.rundertisch-
heimerziehung.de/> (last consulted 25 August 2015); for the fund initiated by the round 
table <http://www.fonds-heimerziehung.de/> (last consulted 25 August 2015).

In 2006, Germany saw the launch of 
a broad discussion of the history of 
reformatories run by Catholic and Prot-
estant organizations.1 This was sparked 
by several publications written by the 
journalist Peter Wensierski from the 
leading national news magazine Der 
Spiegel. The title of his book, Schläge 
im Namen des Herrn (Beatings in the 
Name of the Lord), captures his main 
thesis in a nutshell.2 The inmates were 
systematically and regularly subjected 
to punishment and grew up in a system 
of religious coercion. Furthermore they 
were financially exploited as their work 
was underpaid, if they were paid at all. 
With these accusations and his call for 
compensation, Wensierski set the ball 

rolling. As a result, the German Federal 
Parliament in 2009 set up a ‘Round 
Table’ as a fact-finding commission, and 
in 2012 followed this up with a fund of 
120 million euros for the victims of the 
reformatories.3 In order to understand 
Wensierski’s success it is necessary to 
relate his positions to a long string of 
media criticism of the reformatories.  
The historical background of the current 
discussion is the focus of this article.

To understand its exact scope, two 
preliminary remarks are in order, one on 
the German term for abuse, Mißbrauch, 
and one on the current state of research. 
The first point is a problem of terminol-
ogy. In Germany there have been – also 
with regard to the media coverage – two 

Trajecta | 25-2016 | 41-58

“A desolate backwater of the education 
system”?
A Historical Perspective on Media and the 
Public Perception of Correctional Education 
in the Rhineland in the 20th Century 
(Germany)

ANDREAS HENKELMANN



Andreas Henkelmann42

4	 The most prominent scenes of these crimes included the Odenwaldschule, a private 
boarding school founded in 1910 and well known for its progressive education, and sev-
eral prestigious Jesuit boarding schools, such as the Aloisiuskolleg in Bonn. On the Oden-
waldschule, see Oelkers, Pädagogik, Elite, Missbrauch.

5	 See Frings and Kaminsky, Gehorsam − Ordnung – Religion, 502-506.
6	 The final report is available at <http://www.bmfsfj.de/RedaktionBMFSFJ/Broschueren-

stelle/Pdf-Anlagen/Abschlussbericht-Runder-Tisch-sexueller-kindesmissbrauch,property
=pdf,bereich=bmfsfj,sprache=de,rwb=true.pdf> (last consulted 25 August 2015).

7	 The trail for such research was blazed by Peukert, Grenzen der Sozialdisziplinierung.  
See also Schwall-Düren, Kinder- und Jugendfürsorge im Großherzogtum Baden; Schrap-
per and Sengling (eds), Waisenhäuser und Erziehungsanstalten in Westfalen; Frie, Wohl-
fahrtsstaat und Provinz, 29-41; Gräser, Der blockierte Wohlfahrtsstaat; Dickinson, The 
Politics of German Child Welfare; Blum-Geenen, Fürsorgeerziehung in der Rheinprovinz; 
Hong, Welfare, Modernity, and the Weimar State; Köster, Jugend, Wohlfahrtsstaat und 
Gesellschaft; Oberwittler, Von der Strafe zur Erziehung?; Malmede, Jugendkriminalität und 
Zwangserziehung im deutschen Kaiserreich; Schmidt, Gefährliche und gefährdete Mädchen; 
Uhlendorff, Geschichte des Jugendamtes; Steinacker, Der Staat als Erzieher.

Prussian province Rhineland, since 
1946 a part of the state of North Rhine-
Westphalia.

This region is especially suited as 
an example for this research purpose 
because with its predominantly Catholic 
population (in 1871 the population was 
3,600,000, with 2,620,000 being Catholic) 
the Rhineland was and is heavily influ-
enced by the Roman Catholic Church, 
with many of the Church’s activities 
in the fields of education and welfare, 
including reformatories, subsidized by 
the state. Cooperation between Church 
and State was strongly established, as 
will be explained below. The Rhineland 
can be seen as exemplary for the situa-
tion in Catholic regions of Germany.

The second remark refers to the state 
of research. The history of correctional 
education in Germany has sparked a 
lot of research. In the beginning, this 
focused on the formation and develop-
ment of FE in the German Empire and 
the Weimar Republic.7 Meanwhile, as 
a result of the discussion surrounding 
Peter Wensierski’s position, there have 

abuse scandals. The first is the above-
mentioned abuse scandal regarding the 
treatment of children and young adults 
in reformatories, especially from the 
1950s till the 1970s, which erupted in 
2006. The second is the scandal of sexual 
abuse in boarding schools,4 which came 
to public notice in 2010 and soon led to 
reports of sexual abuse in many other 
parts of society, although the churches 
were very often in the centre of media 
interest. There are of course connec-
tions: sexual abuse was also reported by 
former inmates of the reformatories,5 but 
did not dominate this discussion, being 
one among many forms of abuse which 
former inmates have talked about. With 
regard to the political dimensions, this 
explains why there have been two round 
tables in Germany, one for the victims 
of the reformatories and another for the 
victims of sexual abuse.6 The focus of 
this article is not the media coverage of 
sexual abuse, but the media coverage 
and public perception of the Fürsorge- 
erziehung (henceforth FE) in the 
20th century, especially in the former 



43“A desolate backwater of the education system”?

8	 In addition to the literature listed in footnote 1, see also Dickinson, The Politics of German 
Child Welfare, 244-285; Köster, Jugend, Wohlfahrtsstaat und Gesellschaft, 509-562; Lützke, 
Öffentliche Erziehung und Heimerziehung für Mädchen; Gehltomholt and Hering,  
Das verwahrloste Mädchen; Zahner, Jugendfürsorge in Bayern.

9	 On the press campaigns of the LJA Rhineland in the Weimar Republic, see Steinacker, 
Der Staat als Erzieher, 218-223. Several studies on the crisis of FE in the last years of the 
Weimar Republic (e.g. Kuhlmann, Erbkrank oder erziehbar?, 30-47; Gräser, Der blockierte 
Wohlfahrtsstaat, 102-106; Dickinson, The Politics of German Child Welfare, 194-203) men-
tion articles on reformatory scandals. As for the period before 1933, historical research on 
the media coverage of FE is rare. See Lützke, Öffentliche Erziehung und Heimerziehung für 
Mädchen, 106-109, and with a different approach Henkelmann and Kaminsky,  
‘Die Geschichte der öffentlichen Erziehung im Rheinland’, 137ff. See also Henkelmann, 
‘Flucht vor den Heimen in Aachen’. The article discusses one of the most important docu-
mentaries on correctional education in Germany, Flucht vor den Heimen (produced in 
1971 by the well-known journalist Günter Wallraff), and outlines some of the aspects dis-
cussed in the present article. See also Frölich, Quellen zur Geschichte der Heimerziehung in 
Westfalen. There are several interesting articles from local newspapers (in particular  
Nos 31, 97, 99, 100) in this source collection.

10	 Meier, Zwischen Milieu und Markt, 155. The number of newspapers was lower during the 
Weimar Republic, 3,723 in 1932, for instance. The average circulation was also low.  
Dussel, Deutsche Tagespresse, distinguishes three groups: in the early 1930s one third of all 
newspapers had a circulation under 2,000 copies, one third had between 2,000 and 5,000, 
and one third over 5,000. The highest circulation during the Weimar Republic, peaking 
at around 600,000 copies, was that of the Berliner Morgenpost in 1928. Unsurprisingly the 
local media with small-circulation newspapers has rarely attracted attention from histori-
ans. Studies like Meier’s Zwischen Milieu und Markt are the exceptions.

11	 Dussel, Deutsche Tagespresse, 143f. Despite all fragmentation it is obvious that a small 
number of partisan newspapers were most influential on the reporting of national occur-
rences. For Catholic newspapers the Germania, published in Berlin, set the tone. Around 
half of the newspapers did not indicate a party-political affiliation (Dussel, Deutsche 
Tagespresse, 130). Nevertheless it is highly questionable whether these newspapers were 
non-partisan. The argumentation below analyses an article from the Berncasteler Zeitung.  
This newspaper – the only one in the small town of Berncastel on the Moselle – was 
officially not affiliated to a party, but in a town like Berncastel with a Catholic majority of 
more than 90% and the Catholic Centre Party politically dominant, it is obvious that the 
newspaper could only survive economically if it reflected the prevailing cultural milieu. 
On the partisanship of non-partisan newspapers in the vicinity of Berlin, see Fulda, Press 
and Politics in the Weimar Republic, 107-130.

These high numbers make it difficult 
to research the attitude of different 
socio-cultural groups by analysing their 
newspapers. In 1929, for instance, 203 
newspapers were affiliated with the SPD 
(German Socialist Party), 47 with the 
KPD (German Communist Party) and 
around 400 with the Centre Party / BVP 
(Bavarian People’s Party) (the Catholic 
parties).11 So even for a region like the 
Rhineland it is difficult to give an over-
view on the topic. However, with the ref-
erence to the Rhineland as the regional 
scope of this article there are exception-

also been several studies for the period 
after 1945.8 Nevertheless, the state of 
research is limited because the focus of 
these studies was and remains the ques-
tion “What happened in the reformato-
ries, and why?” The question of how the 
media reported on the reformatories and 
how this media coverage influenced cor-
rectional education was only occasion-
ally raised.9 Research on this question 
is challenging since there are so many 
sources. There were about 4,200 daily 
newspapers in Germany in 1914, for 
many of them not all issues are extant.10 



Andreas Henkelmann44

12	 Regarding correctional education in the Rhineland, see Blum-Geenen, Fürsorgeerziehung 
in der Rheinprovinz; Steinacker, Der Staat als Erzieher; for the period after 1945, Lützke, 
Öffentliche Erziehung und Heimerziehung für Mädchen; Henkelmann et al., Verspätete 
Modernisierung.

13	 See Archiv des Landschaftsverbandes Rheinland (Archive of the Rhineland Assembly of 
Municipalities, henceforth ALVR) 14039-14041, 14043, 18918, 39658, 40620, 40942-40943.

14	 See Steinacker, Der Staat als Erzieher, 912.
15	 Even though public, these institutions took only children from one confession and were 

directed by a Catholic priest or a Protestant pastor (Blum-Geenen, Fürsorgeerziehung in 
der Rheinprovinz, 186-194).

16	 To be more precise: the vast majority of minors who lived in reformatories were in con-
fessional institutions. It should be mentioned that not all minors committed to FE were 
placed in reformatories; some of them lived in families.

of the proponents of this law, FE was not 
a punishment but an education.

Another term to be clarified is Öffen-
tliche Erziehung (Public Education). This 
was an umbrella term, as FE was not the 
only tool to save children from neglect, 
and (contrary to surface appearances) 
it refers only to public child welfare 
programmes on a national and a state 
level, not to the activities of counties and 
cities, which also committed minors to 
institutions but on a different legal basis.

The institutions responsible for the 
functioning of Öffentliche Erziehung were 
the LJAs. Though it was called Public 
Education, independent charities were 
crucial to the system. With the new FE 
law of 1900 the number of minors com-
mitted increased dramatically – in the 
Rhineland from 1,200 in 1900 to almost 
12,000 in 1912.14 This meant that the LJA 
needed more reformatories. For finan-
cial and political reasons the LJA in the 
Rhineland, like many other LJAs, relied 
on Catholic and Protestant organiza-
tions. Only three institutions were direct-
ly run by the LJA.15 Most minors lived in 
confessional institutions. In 1912 there 
were 24 Catholic youth homes.16 The LJA 
did not own an institution for girls so 
for girls it depended completely on the 
cooperation of independent charities. 
This cooperation and the FE itself were 

ally good sources to be found for the 
Rhineland’s regional Landesjugendamt 
(State Youth Bureau, henceforth LJA) 
and its archive.12 The LJA collected 
articles on its work and part of this 
work was correctional education.13 The 
files with these articles are outstand-
ing sources for research into the media 
coverage of the correctional education, 
which will be used in this article.

With regard to the difficulties of 
translation it is necessary, too, to give a 
few remarks on the German system of 
correctional education. The 1900 law 
on Fürsorgeerziehung set the pattern. 
Though amended several times it was 
not repealed until 1990. The key word 
in FE was Verwahrlosung, meaning 
“neglect” or “state of neglect”. The aim 
was to prevent or “cure” this state of 
neglect. Persons who had not reached 
the age of discretion could be commit-
ted by a court to correctional education 
to prevent a state of neglect. It is impor-
tant to notice the difficulty of translating 
the term Fürsorgeerziehung as correc-
tional education, which might suggest 
education in a prison or a prison-like 
institution. In fact many inmates con-
sidered the reformatories even worse 
than prisons, leading many to run away. 
Nevertheless in the self-understanding 



45“A desolate backwater of the education system”?

17	 The state of research regarding the SPD and KPD struggle against FE is not very satisfac-
tory. For a good introduction see Gräser, Der blockierte Wohlfahrtsstaat, 57ff. Important 
for the many sources collected in the book is Autorenkollektiv, Gefesselte Jugend, Chap-
ter VI: ‘Zum Kampf der revolutionären Arbeiterbewegung gegen die bürgerlichen Fürsor-
geerziehung vor 1933’ (The struggle of the revolutionary workers’ movement against the 
bourgeois FE), 241-287. See also Dickinson, The Politics of German Child Welfare, 66ff, 
104f; and for the Weimar Republic Kuhlmann, Erbkrank oder erziehbar?, 30-35, and Stein-
acker, ‘Marterhöhlen der kapitalistischen Republik’. The most prominent condemnation 
was perhaps Rühle, Das proletarische Kind, 315-346, esp. 316f: “Dieses ekle Gemisch von 
plärrender Gottseligkeit und kieselharter Herzensroheit, selbstgerechter Frömmigkeit und 
perverser Brutalität, Knute und Halleluja – dieses widerliche Frucht eines Systems, das 
eine einzige große Versündigung am Recht des Kindes verkörpert, ist es, was sich – von 
wenigen rühmlichen Ausnahmen abgesehen – heute bei uns Fürsorgeerziehung nennt.” 
On Rühle (1874-1943), a politician for various left-wing parties with expertise in pedagogy 
and psychology, see Stecklina and Schille (eds), Otto Rühle.

This scepticism, which often developed 
into criticism, is documented in a broad 
spectrum of media outlets in different 
socioeconomic and ideological camps, 
reflecting a variety of different motiva-
tions and a considerable public impact. 
Correctional education was evidently 
one of the most unpopular measures 
of the welfare state. It was unable to 
shake off the image of a punishment 
worse than imprisonment and instead to 
present itself in the media as part of the 
education system.

Media coverage of 
correctional education in 
the German Empire and 
the Weimar Republic

As has already been indicated, the intro-
duction of FE broke new ground in cor-
rectional education. The initial law faced 
strong opposition. Foremost among its 
opponents and sceptics was the SPD. 
The party saw it as an instrument for dis-
ciplining working-class youngsters, and 
voted against the correctional law when 
it was put before parliament.17 The SPD  
also vehemently denounced any form 

already heavily criticized in the German 
Empire. Opposition continued until the 
repeal of the FE law in 1990. The role 
of the media in this opposition will be 
treated in the pages that follow. This arti-
cle does not aim to give a comprehensive 
treatment. Several important issues such 
as the media coverage of FE between 
1933 and 1945 cannot be treated. Instead 
the aim here is to be a starting point 
for discussion, hoping to spark further 
research, and focusing on two theses:
- The extensive reform of correctional 
education and youth care during the 
1970s and 1980s can only be understood 
in the context of what were called the 
Heimkampagnen of 1969: campaigns 
conducted by various left-wing groups 
against the youth welfare system and 
reformatories. The success of these cam-
paigns was largely due to the fact that 
the issue of radical reform of children’s 
homes was picked up by the media 
and became the focus of intense public 
debate.
- The media campaign against what was 
regarded as an antiquated system needs 
to be understood as a problem that was 
brewing for a long time. The child wel-
fare system was highly controversial right 
from the time of its institution in 1901. 



Andreas Henkelmann46

18	 See Karl Liebknecht’s “Leitsätze zur Verwaltungsreform in Preußen” (Proposals for 
administrative reform in Prussia), adopted by the SPD at the party conference in 1910. 
Liebknecht demanded that all minors committed to FE must be housed in LJA-run public 
reformatories and that placement in private institutions run by religious organizations 
was not acceptable: “Die Fürsorgezöglinge sind in Anstalten unterzubringen, die von den 
Verwaltungskörpern errichtet sind. Private oder kirchlich geleitete Anstalten sind ausge-
schlossen” (quoted after Autorenkollektiv, Gefesselte Jugend, 260).

19	 A good introduction to the historical framing of scandals is Bösch, ‘Kampf um Normen’.  
A good introduction to this strategy is Hall, Scandal, Sensation and Social Democracy.

20	 See Trüper, ‘Mieltschin’.
21	 See Hubmann, ‘Transparente Subjekte', 150-154.
22	 A short clarification has to be made for the Weimar Republic: the SPD newspapers had to 

face the challenge of reconciling their readers’ concerns with SPD government policies, 
which were often marked by considerable compromises when the SPD was part of a coali-
tion government (Dussel, Deutsche Tagespresse, 141). It would be interesting to investigate 
what this meant for the coverage of correctional education, as the SPD could not simply 
oppose it anymore.

23	 ‘Strafanstalt oder Lebensschule? Ein Fürsorgezögling über seine Erlebnisse in Rickling’. 
Banach, Der Ricklinger Fürsorgeprozess 1930, 164.

24	 Regarding Scheuen and Berlin am Morgen, see Bondy, Scheuen, 12.
25	 ‘Wir klagen wieder an! Templin – ein zweites Scheuen!’ After Hinz-Wessels, ‘Zur Krise der 

Fürsorgeerziehung in der Weimarer Republik’, 345. Hinz-Wessels does not say in which 
Communist daily the article was published. Judging by the headline it was very probably 
Berlin am Morgen.

several months’ imprisonment. Breit-
haupt became one of the first media 
icons for a poisonous pedagogy that 
focused on corporal punishment.21

This pattern was repeated over the 
following years.22 As in the Mieltschin 
case, SPD, or later KPD, newspapers 
were the first to report on the major 
reformatory scandals of the Weimar era. 
These included incidents in the follow-
ing institutions: Rickling in Neumünster 
(Schleswig-Holsteinische Volkszeitung, 
3 April 1928, with the headline ‘School 
or Penitentiary? An inmate describes his 
experiences in Rickling’),23 Scheuen in 
Lünebürger Heide (Berlin am Morgen, 
1930),24 Waldhof-Templin, north-east of 
Berlin (Berlin am Morgen, 27 June 1931, 
headlined ‘We accuse again! Templin –  
a second Scheuen’).25 These scandals 
and the media coverage represent only 
the tip of the iceberg compared to the 
many articles published in local KPD 
and SPD newspapers. In the Rhineland 

of cooperation between the state wel-
fare system and religious institutions 
of any denomination.18 But the party 
was unable to prevent the law coming 
into effect, or to achieve a purely state-
run system of correctional education. 
Therefore it focused its struggle against 
FE on a well-proven strategy, producing 
scandal.19 It is therefore hardly surpris-
ing that the first major scandals were 
publicised in articles that appeared in 
SPD newspapers. The starting point 
was a scandal in Mieltschin. In August 
1909, the SPD newspaper Vorwärts 
reported on the brutal punishment of 
a boy in a reformatory in the small vil-
lage of Mieltschin in Pomerania.20 This 
report elicited widespread response in 
Germany. Other newspapers picked up 
the story, an investigation was carried 
out, and in December 1910 four of the 
educators and teachers, including the 
Lutheran pastor Breithaupt, who ran the 
institution, were sentenced to  



47“A desolate backwater of the education system”?

26	 A few examples: ‘Das Gefängnis als Erlösung – der Schrecken der Fürsorgeanstalt’, 
Rheinische Zeitung, Cologne (SPD), No. 229, 30 September 1926 (in ALVR 14039); ‘Mit-
telalterliche Gegenwart ein Beitrag zum Kapitel Fürsorge-Erziehung’, Volkstimme – Sozial-
demokratische Tageszeitung für die Bezirke Duisburg, Mülheim, Oberhausen, Sterkrade, 
Dinslaken, Wesel, Rees und Moers, No. 135/22, 13 June 1927 (in ALVR 14040); ‘Caritas-
Zuchthaus M.Gladbach’, Die Freiheit, Düsseldorf (KPD), No. 87, 13 April 1929 (in ALVR 
14043);‘In den Klauen der Fürsorge – Was geht hinter den Mauern des Martinusklosters 
vor – Junges Mädchen versucht über Dächer zu fliehen’, Die Freiheit, Düsseldorf (KPD), 
No. 244, 17 October 1929 (in ALVR 14043); ‘Fürsorge-Skandal im Schatten des Domes’, 
Kommunistische Zeitung, Koblenz, 22 January 1931 (in ALVR 14043); ‘Was Adenauers 
Geschäftsausstellung “Das Kind” verschweigt: Moderne Sklaverei in der Euskirchener 
Kinderhölle. Eine furchtbare Anklage gegen die Muckermänner und alle Patent-Moralpre-
diger’, Sozialistische Republik, Cologne (KPD), No. 118, 5 June 1931 (in ALVR 14043). The 
exchange of articles between newspapers – which the smaller ones in particular depended 
on – was common so that the articles cited might first have been printed elsewhere or 
might originally have been written for another newspaper.

27	 In 1928 Lampel, who had worked in a reformatory and who was at this time a sympathizer 
of the KPD, published Jungen in Not, a very critical documentary report on FE, and devel-
oped a successful play based upon it, Revolte im Erziehungshaus, which went through 
more than 500 performances in different theatres. A film followed which was screened in 
1930 after several rounds of censorship (see ‘Revolte im Erziehungshaus’, in: Gandert (ed.), 
Der Film der Weimarer Republik, 534-546). On Lampel, see Rinke, Sozialer Radikalismus 
und bündische Utopie. Discussions of Lampel’s work also took place in the Rhineland. The 
LJA tried – without much success – to prevent the reception of Lampel’s publications and 
urged the theatre in Düsseldorf, for example, not to stage Revolte im Erziehungshaus (see 
ALVR 14043). Other highly discussed novels on FE, which were published by the Commu-
nist publishing house Agisin Vienna, were Georg Glaser’s Schluckebier (1932) and Justus 
Ehrhard’s Strassen ohne Ende (1931).

28	 Dickinson, The Politics of German Child Welfare, 195.
29	 See Lücke, ‘Aufsätze männlicher Fürsorgezöglinge aus der Weimarer Republik’, 13.

by the public, the piece unleashed 
a storm of discussion and criticism 
which included public meetings […] 
and inflammatory pieces in popular 
papers.28

The tabloid-style Berlin am Morgen, 
linked to the KPD, was just one of the 
newspapers to report Lampel’s attacks 
on FE and reformatory scandals at great 
length with several articles.29

Were these reports of child abuse 
taken seriously in all parts of Weimar 
society? Was the media coverage on the 
reformatories influenced by the social 
and cultural segregation into social seg-
ments known to Germany historiography 

alone, the LJA files reveal at least a dozen 
other scandalous reports.26 Novels, plays 
and films were also important means of 
presenting FE in a scandalous light, and 
these were often published or written 
with the support of the SPD, the KDP, 
or an organization aligned with one of 
them. First and foremost of these were 
the publications of Peter Martin Lampel 
(1894-1965):27

The mass press, too, was relent-
less in its sensationalist coverage of 
scandals and revolts in correctional 
education. The culmination of this 
publicistic campaign was the pro-
duction of a play by Peter Martin 
Lampel […]. Enthusiastically received 



Andreas Henkelmann48

30	 A groundbreaking work in this regard is Lepsius, ‘Parteiensystem und Sozialstruktur’. On 
the state of research with regard to the Catholic milieu in Germany from very different 
perspectives, see Henkelmann, Caritasgeschichte, 18-34; O’Sullivan, ‘From Catholic Milieu 
to Lived Religion’; and Becker, ‘Katholisches Milieu’. Groundbreaking for the Catholic 
milieu were Arbeitskreis für katholische Zeitgeschichte, Münster, ‘Katholiken zwischen 
Tradition und Moderne’ and Blaschke and Kuhlemann, ‘Religion in Geschichte und 
Gesellschaft’.

31	 Hong, Welfare, Modernity, and the Weimar State.
32	 Gräser, Der blockierte Wohlfahrtsstaat.
33	 “[…] und zwar, daß dergleich festgestellt werden, mit einem völligen Zusammenbruch 

sämtlicher von der Linkspresse aller Schattierungen in Berlin und im ganzen Reiche 
jahrelang in grellster Form erhobenen Beschuldigungen gegen Rickling und damit auch 
gegen die gesamte christliche Fürsorgeerziehungsarbeit. Die Innere Mission, die durch 
die jahrelangen Angriffe böswilliger Gegner in eine Verteidigungshaltung gedrängt war, 
hat, das hat der Ausgang dieses Prozesses klar und eindeutig bewiesen, einen Sieg errun-
gen, der das Feld für die weitere Arbeit freimacht und der Front der christlichen Kräfte in 
unserem Volke eine feste Position gibt gegen den Ansturm aller weltlichen und gottlosen 
dunklen Mächte, die letzten Endes auch in den Kreisen der Gegner christlicher Fürsor-
geerziehungsarbeit ihr Unwesen treiben.” From ‘Das Ende einer Hetze. Zusammenbruch 
sämtlicher Verleumdungen gegen Rickling’, Kieler Zeitung, No. 154, 5 June 1931 (in ALVR 
14040).

on 5 June 1931 in the Kieler Zeitung, a 
bourgeois newspaper with strong links to 
the Protestant church, is a good example 
of the bias of reporting: 

The outcome of this trial has proven 
clearly and unequivocally that the 
Innere Mission [the Protestant 
organization which ran the institu-
tion], which had been driven into a 
defensive position for years by the 
attacks of malicious opponents, has 
won a victory, one that opens the way 
for further work and gives the front of 
Christian forces in our nation a posi-
tion of strength against the onslaught 
of all worldly and godless dark forces, 
who also ply their evil trade among 
the opponents of Christian child and 
youth care.33

It must be added that, contrary to what 
this report suggests, the accusations 
against various teachers and educa-
tors in Rickling were true, and this was 
reflected in the court’s initial judgement. 
The report therefore deliberately or 

as Milieus?30 The American historian 
Young-Sun Hong proposed the theory 
that debates on correctional educa-
tion and youth care during the Weimar 
Republic reflect a Kulturkampf between 
various socio-political camps.31 The 
historian Markus Gräser follows a simi-
lar argument, identifying the religious 
welfare organizations as obstructing all 
attempts at reform during the Weimar 
era.32 Indeed, he titled his dissertation 
‘The Obstructed Welfare State’.

On the basis of the contemporary 
press reports, such as those surrounding 
the scandal at the Protestant institution 
in Rickling, their interpretation would 
appear at first sight to be accurate. As 
has already been mentioned, a news-
paper closely linked to the SPD first 
broke the story of abuse at that institu-
tion in 1928. This resulted in a trial that 
was closely observed by media outlets 
throughout the country. The nature of 
the reporting reflected the ideologies of 
the different political camps. The fol-
lowing excerpt from an article published 



49“A desolate backwater of the education system”?

34	 See e.g. Bösch, Mediengeschichte, 169. Bösch shows that the market share of SPD news-
papers was only three to 4% of all newspapers published in the Weimar Republic, even 
though the party could garner roughly 25% of the votes. 

35	 See Rohrwasser, ‘Nachwort’, 336-339.
36	 A good introduction to the Sozialpädagogische Bewegung is Schwarte, ‘Sozialpädago-

gische Bewegung’.
37	 See Vossen to Eickmann, 18 October 1926, in ALVR 14039.

reported in depth about the prosecutions 
following from occurrences in Rickling 
and later in Scheuern.35 The newspaper 
was also linked to a group of child and 
youth welfare reformers connected to 
Reformpädagogik (progressive educa-
tion), known as the Sozialpädagogische 
Bewegung (social pedagogical move-
ment), and published articles by Curt 
Bondy, one of the major proponents of 
this movement.36 In a similar vein the 
liberal and highly influential Berliner 
Tageblatt reported on the Rickling trials, 
calling the reformatory a Kulturschande 
(a disgrace for a civilized society).  
In 1926 the Generalanzeiger für Dort-
mund, another liberal daily with a 
nationwide readership, reprinted an arti-
cle from the Rheinische Zeitung, an SPD 
newspaper in Cologne, with the impres-
sive title ‘Das Gefängnis als Erlösung’ 
(the prison as salvation), claiming that 
many minors committed to FE would 
have preferred prison to the reforma-
tory.37

But were there also reservations with-
in the confessional camps? If we look 
at the Catholic daily press, as far as one 
can tell these newspapers did not report 
negatively on Catholic children’s homes. 
On the contrary, we find a large number 
of articles praising the virtues of these 
institutions, as well as articles defend-
ing them from the attacks of communist 

unwittingly omitted or distorted certain 
facts. However, a simple distinction 
between opponents and supporters of 
the correctional education system based 
on media reports and social milieus is 
not sufficient.

The reports in KPD and SPD newspa-
pers were not automatically dismissed 
as untrustworthy scandalmongering by 
people outside the working-class milieu. 
For one thing, the Weimar Republic was 
a constitutional state, despite class bias 
within the justice system. Thus, judges 
were bound to sentencing guidelines 
and certain accusations had to be 
reviewed by the regional youth welfare 
authorities, particularly as to whether 
there were grounds for prosecution.  
In some cases, the affected minors 
pressed charges with the support of 
groups linked to the KPD or SPD. If a 
case then came to trial, this provided a 
platform for opponents of correctional 
education to brand the system as unjust 
in front of a broad spectrum of the Ger-
man press. This approach was successful 
in several cases, not least because reser-
vations about the correctional education 
system also existed within other social 
groups. The liberal press, which was read 
by many SPD voters, was open to reports  
on abuse in reformatories.34 The Frank-
furter Zeitung, one of the most important 
newspapers of the Weimar Republic, 



Andreas Henkelmann50

38	 See e.g. ‘Zur Eröffnung des “Uebergangsheimes” im Kloster vom Guten Hirten Maria 
Trost’, Koblenzer Volkszeitung, No. 228, 2 October 1931 (in ALVR 14041): “Wahrlich, das 
katholische Volk kann stolz sein auf diese herrliche Blüte im Kranze seiner karitativen 
Anstalten, und es wäre nur zu wünschen, daß noch mehr hochgesinnte Jungfrauen sich 
entschließen wollten, an der Rettung unsterblicher Seelen im “Guten Hirten” mitzuar-
beiten”. Also ‘Für die gefährdete Jugend – Die Erziehungsheime der Provinz Westfalen – 
Vorbildliche öffentliche Fürsorge’, Kölnische Volkszeitung, No. 332, 2 July 1930 (in ALVR 
14040): “Wer die Erziehungsheime der Provinz Westfalen durchwandert hat, für den erhält 
das Wort ‘Fürsorgeerziehung’ einen ganz neuen sachlichen Begriff: Erziehung gefährdeter 
Jugend durch öffentliche Mittel auf dem Boden christlicher Karitas zu guten Menschen! 
Wir mußten immer wieder lächeln, wenn wir in diesen schönen, meist ohne Zaun und 
Absperrung inmitten schöner und friedlicher Umgebung gelegenen Heimen daran 
dachten, daß es Bücher und Leute gibt, die hier Erzählung oder Theaterstück – etwa unter 
dem unmöglichen Titel: ‘Revolte im Erziehungshaus’ – spielen lassen wollen.”

39	 See Henkelmann, ‘Karitative katholische Vereine’.
40	 See Id., ‘Die Entstehung der Vereinigung für katholische caritative Erziehungstätigkeit’.
41	 See ‘Revolte im Erziehungsheim’, Kölnische Volkszeitung, 15 December 1930 (in ALVR 

14040); ‘Der Skandal im Erziehungsheim Waldhof’, Westdeutsche Landeszeitung, 
26 November 1931 (in ALVR 14041).

Scheuen and Waldhof-Templin. There 
is no evidence in these reports of edito-
rial opposition to the prosecutions, as in 
the Kieler Zeitung.41 This was evidently 
possible because all three of the institu-
tions mentioned were run either by the 
Innere Mission (a Protestant organiza-
tion) or by a state youth authority; none 
were Catholic institutions. Moreover, it is 
worth noting that the trials relating to the 
incidents in Rickling, Waldhof-Templin 
and Scheuen produced overwhelming 
evidence against most of the accused 
parties. Presumably this evidence had 
its effect by the end of the 1920s. For 
example, in 1931 several local news-
papers, including the newspaper in 
Bernkastel on the Moselle, a stronghold 
of the Catholic Centre Party, published 
an article calling for fundamental reform 
of the correctional education system, 
demanding both stronger controls by the 

newspapers.38 This can be largely attrib-
uted to the close relationship between 
Christian groups and the child welfare 
authorities in many regions like the 
Rhineland.

And yet the system of correctional 
education was not universally defended. 
Elements within the Catholic camp had 
spoken out against the FE law when it 
was first passed.39 Other Catholic groups 
saw many deficiencies in the work of the 
Catholic reformatories, calling particu-
larly for the training of the educators to 
be improved.40 While it is not possible to 
detect the extent to which these feelings 
and observations impacted newspaper 
reporting, it is clear that a certain level 
of scepticism and criticism regarding 
the correctional education system was 
shown by some Catholic dailies. This 
can be seen in articles about the trials 
relating to the aforementioned inci-
dents in the reformatories at Rickling, 



51“A desolate backwater of the education system”?

42	 Traben-Trarbacher Zeitung, No. 226 (1931), 226 (in ALVR 14040): “Wir haben ja erfahren, 
daß in den Erziehungsheimen immer alles in schönster Ordnung war, wenn ein Inspek-
tionsbesuch eintraf, während die Leiter der Erziehungsheime in ihrer leider vorhandenen 
Souveranitätsstellung ungehindert die gröblichsten Verletzungen begehen konnten. Wir 
brauchen auf die einzelnen Affären nicht noch einmal eingehend zurückzukommen, das 
ist bereits zur Genüge geschehen. […] wir haben eine Reihe von Anstalten in Deutschland, 
die diesem Prinzip in vorbildlicher Weise gerecht werden, aber sie können nicht das gut 
machen, was in anderen Anstalten gesündigt wurde und noch gesündigt wird. […] Wie 
kann man reformieren? Ganz einfach, indem man das System ändert. Die Leiter, Lehrer 
und Erzieher solcher Anstalten müssen auf Herz und Nieren geprüft werden, ob sie für 
diesen Beruf überhaupt geschaffen sind […]. Die Souveranitätsstellung sollte ebenfalls 
eine Beeinträchtigung erfahren, und die behördliche Kontrolle sollte ganz anders aus-
gebaut werden.” On the publication of the article in the Berncasteler Zeitung, see Wolfer 
Waisenheim to Hecker, 8 October 1931 (in ALVR 14040). Bernkastel lies 8 km from Traben-
Trarbach but in contrast to the predominantly Protestant town of Traben-Trarbach was 
almost completely Catholic.

43	 “Am Sonntagnachmittag zwischen 5 und 6 Uhr wurde vor der Wirtschaft Schlösser hier 
selbst ein Fahrrad gestohlen. Der Dieb fuhr in Richtung Schladern davon. Der Eigentümer 
des Rades, welcher den Diebstahl sofort bemerkte, setzte sich auf ein anderes Rad und 
fuhr dem Täter nach. Es gelang ihm dann auch, denselben unterhalb Schladern einzuho-
len und festzunehmen. Ein Landjägerbeamter, der sofort erschien, überführte den Täter 
in das hiesige Polizeigefängnis. Es handelte sich bei dem Täter um einen Fürsorgezögling.” 
ALVR 14040.

44	 Other examples can be found in the files of the LJA Rheinland. See ALVR 14040.

the theft, mounted a different bicycle 
and pursued the culprit. He managed 
to catch up with and apprehend the 
thief just before Schladern. A local  
policeman, who immediately 
appeared on the scene, took the 
offender to the police lock-up in 
Sieg. The offender was found to be a 
reformatory inmate.43

The final sentence is crucial. The article 
does not discuss whether the theft was 
in any way related to the boy’s correc-
tional education circumstances. Instead, 
articles such as this encouraged a sense 
of threat and suspicion – suspicion that 
reformatories and correctional educa-
tion were incapable of curbing such 
unruly youth.44 Naturally, this scepticism 
implicitly led the reader to a different 
conclusion about the future of the cor-
rectional education system than did the 
critical articles – a conclusion that is 
concerned less with reform and more 

responsible agencies and better training 
of the educators.42

While some of these reports expressed 
doubts about the implementation of 
the correctional education system and 
portrayed the children as victims, others 
criticized this system for a very different 
reason – that the system had failed in 
its goal of disciplining the children and 
young adults. In such cases, the inmates 
of the reformatories were mainly por-
trayed as offenders. This portrayal was 
very common. A typical example is the 
following very short article from the Sieg-
Post, a local newspaper of the Catholic 
Centre Party, published in the 1926 in 
the small town of Kirchen an der Sieg:

On Sunday afternoon between  
5 and 6 a.m. a bicycle was stolen in 
front of Schlösser’s pub right here in 
Siegburg. The thief made off in the 
direction of Schladern. The owner of 
the bicycle, who immediately noticed 



Andreas Henkelmann52

45	 See Kuhlmann, Erbkrank oder erziehbar?
46	 Ibid., 26.
47	 For the Empire, see Henkelmann, Die Entstehung der Vereinigung für katholische caritative 

Erziehungstätigkeit; for the Weimar Republic: Gräser, Der blockierte Wohlfahrtsstaat, 100f. 
A good source of this perception is the monthly paper Arbeiterwohlfahrt, published by 
the eponymous SPD-affiliated welfare organization, e.g. Hans Maier, ‘Brauchen wir noch 
Fürsorgeerziehung’, Arbeiterwohlfahrt, 1 (1926), 129-133. 

48	 See Dussel, Deutsche Tagespresse, 214-216, and for an extensive treatment: Koszyk, 
Geschichte der deutschen Presse, Vol. IV.

49	 The number of newspapers mushroomed in the first years of the Federal Republic. In 1954 
around 1,500 daily newspapers existed but the vast majority of them were local papers 
belonging to a few large publishing houses, which did not have their own national and 
international news sections (see Dussel, Deutsche Tagespresse, 226-231).

of the media altered in some ways.48 The 
British military government followed the 
US-American zone of occupation and 
licences to publish newspapers were 
issued at first to panels with persons 
from different political backgrounds in 
order to encourage the greatest possible 
plurality of opinion. But by 1946 this 
was already changing and licenses were 
being given to individuals with party 
affiliations. This political affiliation to 
a party resembled the situation during 
the Weimar period, but with several dif-
ferences. The number of licenses (53) 
sharply contrasted with the seemingly 
uncountable number of newspapers 
before 1933. This did not change with 
the founding of the Federal Republic of 
Germany.49 Secondly, party affiliation 
was never as strong as in the Weimar 
Republic and continued to lose impor-
tance during the 1950s. For example, 
the affiliation of the Neue Ruhr Zeitung 
to the SPD was not comparable with the 
party affiliation of its predecessor, the 
Ruhrzeitung.

Another important change in the 
media was that by the 1950s daily news-
papers were losing ground to popular 
‘tabloid-style’ newspapers (such as BILD, 
founded in 1952) and to illustrated mag-
azines such as Stern (founded in 1948) 
and Der Spiegel (founded in 1947), as 

with singling out young people and 
which led to the measures that were put 
into effect after 1933.45 Yet both per-
spectives – and this is worth emphasiz-
ing – express doubt about the usefulness 
of the correctional education system. 
These examples show that a straightfor-
ward division into social democratic and 
communist opponents of correctional 
education on the one hand, and bour-
geois/Christian supporters on the other, 
is insufficient. Scepticism could be 
found in all political and cultural camps. 
The efforts of the Rhineland LJA and 
other agencies to steer public opinion 
were, all in all, unsuccessful and fruit-
less. The crisis of FE is often linked to 
the final years of the Weimar Republic.46 
But actually, because of the scandals 
in the media since its inception, FE 
was in a state of a permanent crisis. It 
was already considered a stigma in the 
Empire and did not manage to lose this 
reputation in the Weimar period, quite 
the contrary.47

Media coverage of correctional 
education after 1945

Little changed with regard to the scepti-
cism and rejection in the media cover-
age after 1945, even though the situation 



53“A desolate backwater of the education system”?

50	 See Steinacker, Der Staat als Erzieher, 222.
51	 Martha Beurmann in particular, an LJA FE executive, sought with great energy and small 

success to steer the media. See Beurmann to Jans, 22 January 1957 (in ALVR 40942): “Bis-
her zeigte sich gerade auf dem Gebiet der Jugendwohlfahrt, daß die Presse wenig wirksam 
zur richtigen Unterrichtung der Öffentlichkeit und Bildung der öffentlichen Meinung 
wird.”

52	 See e.g. Walter Vitten, ‘Männer, die mehr tun als ihre Pflicht – ein Tag im Landeserzie-
hungsheim Erlenhof’, Rheinische Post, No. 234, 6 October 1956 (in ALVR 38695). Even 
the officials from the LJA considered this article too “rosy” as witnessed by a note, dated 
8 October 1956, in ALVR 38695: “Der Aufsatz ist verhältnismäßig gut lesbar geschrieben, 
enthält aber einige Darstellungen, die vielleicht doch etwas zu rosig erscheinen.”

most of the leading persons in the LJA 
nevertheless hoped to succeed with a 
renewal of such a strategy.51 But they 
were soon disabused, as even the more 
conservative newspapers acted indepen-
dently and would not consider acting 
as mouthpieces of the LJA. On the one 
hand, many articles in local newspapers 
praised FE and the reformatories in the 
Rhineland to the skies on the occasion of 
a sports festival or the opening of a new 
reformatory.52 On the other, even in the 
bourgeois press the call for reform was 
highly visible. The conservative Rhei-
nische Post, which had good relations 
with both churches, published an article 
characterizing some specific institutions 
as outstanding, including the Kinder- 
und Jugenddorf (children’s village; an 
institution in which the educators lived 
with a group of mixed-age inmates in a 
bungalow or a separate entity) run by 
the Dominican sisters in a village called 
Waldniel, close to Mönchengladbach. 
The title of the article, ‘The “orphanage” 
will become extinct’, already suggests a 
development the article wants to sup-
port, that the old anonymous institutions 
should become history: “The orphanage 
with its long, tall corridors, its gigantic 
dormitories and refectories, is becoming 
a thing of the past”. Reforms would be 
necessary to establish family-like institu-

well as to TV and radio. Unlike the local 
editorial teams of the daily newspapers, 
the tabloid and magazine journalists did 
not have ties to local administrations. 
Similarly, the state youth authorities did 
not have any way to influence these jour-
nalists. But even the relationships to the 
local newspapers changed. Already in 
the 1950s, the leading figures in the LJA 
were unsure how to handle the media 
in general. During the Weimar Republic 
the LJA in the Rhineland tried to steer 
public opinion by means of a number of 
press campaigns. The agency invited all 
local newspapers to a tour of a specific 
reformatory (in July 1927, for instance, 
to the Erlenhof on the outskirts of Euskir-
chen) to demonstrate the outstanding 
achievements of FE. It sometimes inter-
vened directly, urging newspapers not to 
use certain negative headlines about FE. 
The LJA based its argumentation on its 
professional expertise and the authority 
of the office. Considering the media as a 
mouthpiece, they expected newspapers 
simply to follow their suggestions.

During the Weimar Republic the LJA 
did have some success, with several 
newspapers simply adopting its point 
of the view, but many others did not 
and in one case a paper rejected the 
interference of the LJA by referring 
to the freedom of press.50 After 1945 



Andreas Henkelmann54

53	 See ‘“Das Waisenhaus” stirbt aus’, Rheinische Post am Sonntag, 9 February 1957 (in ALVR 
41276). On the Rheinische Post, see Henkel, Anton Betz.

54	 ‘Man kann nicht nur Klaviere pfänden. Es gibt auch gepfändete Kinder’ (26 June 
1956);‘Bürokraten ohne Herz’ (3 July 1956). Both articles in ALVR 40942.

55	 See Henkelmann, ‘Flucht vor den Heimen in Aachen’, 229f. For Westphalia see also 
Frölich, Quellen zur Geschichte der Heimerziehung in Westfalen, 161-163, No. 31. It is 
noteworthy that the article comes from the local Communist newspaper Volks-Echo für 
Westfalen und Lippe. It would be a very promising field of research to tackle the question 
of the difference to the Weimar Republic. Was this because the quality of education was 
higher or because of a transformation of the media? After 1945, Communist newspapers 
could not regain the success they had had before 1933.

56	 “Nach der öffentlichen Meinung liegt die fürsorgerische Heimerziehung im entlegensten, 
unzugänglichsten und wohl auch verwildersten Teil der pädagogischen Provinz. Selten 
kommen Reisende in diese Gegend, und ihre Berichte lassen eine zurückgebliebene, 
wohl gar mittelalterliche Verfassung dieser Heime vermuten. […]. Den dunklen Zentralbe-
reichen der Heimerziehung in diesen fernen Teil der pädagogischen Provinz haben sich 
im letzten Jahrzehnt freundlichere Siedlungen vorgelagert. Die schmucken Häuser von 
Kinderdörfern lassen sich von Reportern leichter erreichen; sie sind viel ‘fotogener’. […]. 
Der Schatten, der auf Waisenhaus und Fürsorgeerziehungsheim fällt, vertieft sich freilich 
damit noch mehr.” Wollasch, ‘Standort und Aufgabe der Katholischen Heimerziehung’, 33. 
On Wollasch see Nachbauer, ‘Wollasch, Hans’.

talk held at a major conference of Catho-
lic childcare workers in 1959:

According to public opinion, cor-
rectional education in children’s 
homes is a remote, unapproachable 
and desolate backwater of the educa-
tion system. Few travellers visit this 
region, and their accounts tell of the 
backward, even medieval state of 
these homes. […] In the last decade 
friendlier settlements have been 
established beyond the dark centres 
of correctional education in this far-
flung outpost of the educational land-
scape. The pretty houses of children’s 
villages [Kinder- und Jugenddörfer] 
are more accessible to reporters 
and are more photogenic. […] But 
of course this just intensifies the 
shadow that is cast on the orphanage 
and the residential care home.56

Wollasch may have exaggerated, yet the 
attention given to the children’s villages 
and any new institutions that followed 
“modern methods of education and 

tions.53 Though not explicitly critical, 
the article infuriated the officials of the 
Rhineland LJA, perhaps in part because 
they felt helpless to steer public opinion 
in their preferred direction.

This impression was probably 
strengthened by two articles published 
in 1956 in the most important Ger-
man tabloid, BILD.54 Both articles were 
highly emotional, depicting the staff 
of the LJAs as heartless bureaucrats 
who “pfänden” (impound) children 
and take them away from their family. 
Furthermore, even though efforts to put 
FE in a scandalous light did not reach 
the level of Weimar Era media coverage, 
there were a couple of local scandals in 
reformatories in the Rhineland which 
attracted very critical articles.55 All in all, 
the advocates of correctional education 
felt they had been pushed into a defen-
sive position by the media. Hans Wol-
lasch, then one of the leading persons 
in the Deutscher Caritasverband (the 
Catholic welfare umbrella organization), 
captured this feeling in a nutshell in a 



55“A desolate backwater of the education system”?

57	 See Henkelmann and Kaminsky, ‘Möglichkeiten und Grenzen konfessioneller Heimerzie-
hung’.

58	 See Id., ‘Die Geschichte der öffentlichen Erziehung im Rheinland’, 124-135.
59	 A good analysis of this development is Zimmermann, ‘Geschichte von Dokumentarfilm’; 

also Hodenberg, Konsens und Krise. The development of critical journalism is linked to a 
generational change within editorial staffs and a stronger demand for such articles.

60	 See Hannig, Die Religion der Öffentlichkeit, 103-305.
61	 See Kurme, Halbstarke.
62	 On youth values and norms, see Maase, BRAVO Amerika; Zinnecker, ‘Halbstarke’.
63	 See Henkelmann and Kaminsky, ‘Die Geschichte der öffentlichen Erziehung im Rhein-

land’, 133-136.
64	 The journalist Heinz Stuckmann, who was responsible for the film, also published a very 

critical report about a year later in an influential liberal newspaper: Stuckmann, ‘Erzie-
hung hinter Gittern?’.

value being placed on individuality and 
self-determination.62 Using these two 
values as benchmarks, it is clear that the 
correctional education of minors and 
young adults came under even greater 
pressure in the 1960s as it remained – 
despite all semantic camouflage – a 
form of forced education, or at least an 
attempt at forced education.63 One good 
reason for choosing 1960 as a crucial 
turning point was the broadcast of the 
documentary film Stiefvater Staat (Step-
father State) on 26 September 1960.64 
This was the first documentary of its kind 
to be shown on German television.  
The film included reports from various 
German states, and was in no way posi-
tive in its treatment of correctional edu-
cation. Rather, it strongly emphasized 
the need for reform, also of the religious 
education in the reformatories, which 
was presented as anachronistic.

Opposition to correctional education 
became more radical after 1968. The his-
tory of child welfare policies underwent 
profound change. The so-called Heim-
kampagnen (Home Campaigns) initiated 
by the Außerparlamentarischen Opposi-
tion (extra-parliamentary opposition – a 
German new left movement) opposed 

childcare”, was considerable, especially 
considering that the absolute majority 
of the children and youth in institutions 
lived in conventional homes.57 For a 
number of reasons, neither the state-
run institutional care system nor the 
religious-run homes were able to emerge 
from this defensive position. First, the 
crisis of FE worsened during the 1960s.58 
Second, the self-understanding of many 
German journalists was changing. Until 
the 1950s a Konsensjournalismus, jour-
nalism based on consensus with official 
authorities and the churches, domi-
nated. This changed with the 1960s as a 
new, critical journalism started to pre-
vail. Prominent examples are the TV pro-
grams Panorama (started in 1960) and 
Report (started in 1961).59 Accordingly, 
the media coverage of the churches and 
their issues was also transformed too.60 
The first investigative reports that typi-
fied this new journalism began to appear 
around 1960. These reports must also be 
seen in the context of what were known 
as the Halbstarkenkrawalle (teenage 
hooligan riots).61 These disturbances, 
heavily reported in the period from 1955 
to 1958, can be interpreted as landmarks 
of social modernization, signalling a 
changed attitude to life and a greater 



Andreas Henkelmann56

65	 See Schrapper, ‘Voraussetzungen, Verlauf und Wirkungen der “Heimkampagnen”’; Ar-
beitsgruppe Heimreform, Aus der Geschichte lernen; Köster, ‘Heimkampagnen’; Kaminksy, 
‘Die Diakonie im Angesicht des “Paukenschlages”. See also Autorenkollektiv, Gefesselte 
Jugend; Brosch, Fürsorgeerziehung.

66	 The most critical articles were published by the magazines Stern and Konkret. Examples 
from Stern are: ‘Einzelhaft für Kinder – wie in christlichen Heimen Fürsorgezöglinge mit 
aller Gewalt zu besseren Menschen erzogen werden’, No. 25, 22 June 1969, 148-150; Peter 
Neuhauser, ‘Kinder, die keiner mehr haben will’, No. 3, 15 February 1970, 38-43; from 
Konkret: Marianne Herzog, ‘Heimerziehung’, No. 9, 22 April 1969, 30-37; Ernst Böbel, 
‘Kinder-KZ in Landau’, No. 25, 27 November 1969, 16-19.

67	 See Henkelmann, ‘Flucht vor den Heimen in Aachen’.
68	 Meinhof’s first articles on FE and the reformatories were published in 1966. See e.g. 

Meinhof, ‘Die Flucht der Margarete M.’. Extensive coverage of the topic from very different 
points of view and with very different results can be found in Wesemann, Ulrike Meinhof, 
312-317; Lehto-Bleckert, Ulrike Meinhof, 243-257, 480-495.

69	 Meinhof, Bambule: Fürsorge – Sorge für wen?, afterword by Klaus Wagenbach.
70	 See e.g. Mann, ‘Um die Zukunft unserer Anstalten’; and for the Catholic reaction to the 

“Heimkampagnen”, Henkelmann, ‘Caritas als zivilgesellschaftlicher Akteur?'

had in 1970 joined the German terrorist 
group Rote Armee Fraktion (Red Army 
Faction).69

Concluding remarks

In terms of the intensity of media cov-
erage the years around 1968 may be 
compared to the late 1920s. Moreover, 
there is another parallel between these 
two eras. Just as in the Weimar Republic, 
some of those running Catholic chari-
ties perceived a press conspiracy against 
the Church and religion in general.70 
Indeed, the 1970s saw the revival of 
a Kulturkampf mood on the issue of 
correctional education and reforma-
tories, reflected in the meetings of the 
Arbeitsgemeinschaft für Kinder und 
Jugendhilfe (AGJ), the umbrella organi-
zation of all child and youth care bodies. 
Groups like Sozialistische Aktion were 
calling for radical change to child welfare 
policy. Among its fundamental demands 
was the call to close all children’s homes 
and to rely solely on Jugendwohnkollek-
tive (youth communes). The Catholic 
organizations also faced calls for weak-

correctional education.65 Media played 
an important supporting role in pre-
senting the educational institutions as 
antiquated and oppressive.66 Children 
in care were generally portrayed as 
victims, and the main call was no longer 
for reform, but rather for fundamental 
and systemic change. Characteristic of 
this development was a documentary 
film made by Günter Wallraff in 1971.67 
Unlike the earlier film Stiefvater Staat, 
Wallraff’s documentary suggested in 
its title alone that the issue was no 
longer the state and its responsibilities. 
Wallraff’s film was titled Flucht vor den 
Heimen (Fleeing from the Homes). This 
indicated that it was no longer possible 
to reform the reformatories and that 
youth in care could only save them-
selves by running away. Unlike Stiefvater 
Staat, Walraff’s film attested to a total 
failure of the system. 

Another prominent example is the 
journalist Ulrike Meinhof (1934-1976). 
She engaged with this topic and wrote 
several articles about it before penning 
the script for the documentary film 
Bambule in 1970.68 The film was not 
screened until 1994 because Meinhof 



57“A desolate backwater of the education system”?

71	 Rather sceptical is Schrapper, ‘Voraussetzungen, Verlauf und Wirkungen der “Heimkam-
pagnen”’.

72	 Frings, ‘Annäherung an eine differenzierte Heimstatistik’, 34.

ening parental rights in favour of chil-
dren’s rights, as well as the demand for 
a complete secularization of the welfare 
state, to mention two other proposals 
from various leftist groups. The Catholic 
side could prevail on the last point but 
in general the 1970s stand for a broad 
transformation of all aspects of child and 
youth welfare. Even though there are 
different opinions on the success of the 
endeavours to reform the reformatories 
in this decade71 and even though FE was 
not finally brought to an end until 1990, 
the signs of change were unmistakable. 
The total number of minors committed 
to FE fell from 25,017 in 1965 to 5,962 in 
1975.72 Correctional education became 
irretrievably outdated in the 1970s, and 
media coverage had done its share to 
bring this about.



Andreas Henkelmann58

Summary Personalia

This article analyses the historical 

development of the public debate on 

Fürsorgeerziehung (correctional education) 

in German institutions and shows how 

deeply intertwined the responsibilities of 

Church and State became. In Germany 

this related to both Catholic-run and 

Protestant-run homes for the socialization 

and rehabilitation of children and young 

people. Complaints about and criticism 

of these institutions were a constant, in 

which an ideological justification was also 

invariably embedded. Initially, criticism 

from socialist and communist circles 

focused on the clear denominational stamp 

of these institutions. By the late 1960s, the 

so-called Heimkampagnen then focussed 

on the principles of ‘educational reform’ of 

institutional education in general. The latter 

phase of fundamental criticism resulted in a 

complete review of institutional education, 

resulting in open housing situations and 

individual guidance.

From 2005 until October 2016 Dr. Andreas 

Henkelmann (1973) was academic staff 

member of the CrossingOver project at 

the Chair of Medieval and Modern Church 

History (Prof. Dr. Wilhelm Damberg) at the 

Katholisch-Theologische Fakultät - Ruhr-

Universität Bochum and from 2013 until 

October 2016 academic staff member of 

the Centre for Applied Pastoral Theology 

at the Chair for Pastoral Theology (Prof. Dr. 

Matthias Sellmann). Currently he is pastoral 

associate at the diocese of Aachen and works 

on a habilitation degree in Medieval and 

Modern Church History (subject: the history 

of lay ecclesial ministry in Germany and in 

the USA) at the Katholisch-Theologische 

Fakultät - Ruhr-Universität Bochum.


